söndag 20 juni 2010

All you need is love

Läser var dag min kloka vän Ann-Sofies blogg.
Hon hade ett citat från Moder Theresa idag. Jag tycker att det var så fint, så jag översätter det fritt :"Om du analyserar andra människors dåliga sidor, finns det ingen tid över till kärlek"
Det är så sant som det är sagt. Många människor letar verkligen fel. Letar orsaker till att irritera sig. Alla är vi olika. Det gäller att acceptera människors olikheter. Hitta det goda.

Jag fick ett brev häromdagen, från en väninna från min USA-tid. Dvs 20 år sedan. Jag och Dee har inte setts på 20 år. Det är en lång tid. Alldeles för lång för att inte träffa vänner. Men trots att vi inte ens hade internet de första tio åren, så har vi ändå lyckats hålla kontakten. Inte regelbundet, men ändå kontinuerligt. Hur som helst. Nu är Dee mycket allvarligt hjärtsjuk. Hon vet inte om hon överlever fram till operationen eller operationen i sig. Hon skrev ett brev till ett tjugotal nära vänner. Och där fanns jag med. Det var inte svårt att svara Dee med tröstande ord. Det är inte svårt att göra det med en vän, som trots att man inte setts på 20 år, har en speciell plats i mitt hjärta. Fy vad tungt det var att läsa hennes brev. Men jag tror på mirakel och Dee är en varm och vänlig själ. Finns det rättvisa i världen så klarar hon detta.

Än en gång blir man påmind om att man måste leva detta livet på ett bra sätt. Trivas, vara lycklig. Från en stund till en annan så förändras det för alltid. Då gäller det att man ägnat tiden åt det goda. Ängnat tiden åt de goda vännerna istället för att reta sig på de mindre goda.
Att man sett de bra sidorna och haft tid att älska.

All you need is love, love is all you need.
Ännu ett citat från fina Ann-Sofie
"Love, Live, Laugh"
Älska, Lev, Skratta

5 kommentarer:

Lullan sa...

Pia, tack för att du läser min blogg, glad att den rör fler än mig! Ledsen att din vän är dålig, det är tufft att inse att livet inte är rättvist. Att vara på hennes lista måste kännas underbart, att ha haft ett sånt starkt intryck på någon att dom tänker på en in i det sista. Om jag vore du, skulle jag köpa en resa, hälsa på säga hej igen, när det är hej då är det för sent. Kram min vän

Unknown sa...

Ja, det är en av avigsidorna att ha vänner i världen! Man kan inte bara titta förbi.Väntar på svar från henne, eller från hennes man!
Ha det gott
Stor kram

sebastian sa...

Tell me about it! Så länge ditt hjärta och tankar reser dit ofta känner hon nog värmen.

Unknown sa...

Jag vill också tro att det är så!
Kram
Pia

Anonym sa...

Du skriver bra Pia. Känner igen mig mycket i dina tankar... Åk dit, det skulle jag göra... Kram Karolina.

Ps.. Hoppas ni hade en bra bröllopsdag, häftigt att ha den samtidigt som Victoria & Daniel :)