fredag 2 juli 2010

Ordets makt

Ful och tråkig?

Tänk vilken makt orden har.
Det är de som kan såra, sänka och kränka en människa.
Men ord har ju så väldigt olika betydelse för olika människor.
Olika koder i olika familjer tillochmed.
I mannens familj slösar man med kärleksord.
Det är härligt.
Men man kan också säga hårda ord fyllda med kärlek.
I början tyckte jag att det var galet.
Nu märker jag det inte ens.
Skojar och säger till exempelvis Vendela att hon är ful och tråkig.
Men hon är uppvuxen med det och får oftare höra att hon är snygg och smart...

Vi slösar med kärlek till barnen.
Fina ord.
Goda ord.
Positiva ord.
Om någon i skolan kallar henne ful eller tråkig kommer hon att le.
Det är som en droppe på en fågelvinge.
Den rinner rakt av.
Man ska vara försiktig med ord.
Man ska vara varsam vilka ord man använder till sin partner.
Eller alla sina nära och kära.
Ibland kastar man ur sig galna saker i vredesmod.
Men man måste faktiskt också ge varandra en rättvis bedömning.
Menar den andre vad den säger i vredesmod?
Menar jag vad jag säger i vredesmod?
Förmodligen inte.
Man får vara försiktig med vilka ord man använder.
Men man måste också välja vilka ord man suger åt sig och låter såra sig...
Se en helhet.
Är det en ond människa jag talar med som vill göra allt för att såra mig?
Är det en kärleksfull människa i affekt som förmodligen inte alls vill såra någon?

Ordet har makt.

Hantera det varsamt!

All kärlek

P

Inga kommentarer: